Direct la conținutul principal
Logoul Comisiei Europene
Reprezentanța în România
Fișă informativă14 septembrie 2023

Luarea în colimator a demnitarilor și a instituțiilor publice | via EUvsDisinfo

Luarea în colimator

În ultimele săptămâni, am identificat un nou val de atacuri informaționale împotriva oficialilor și a instituțiilor europene din partea protagoniștilor dezinformării pro-Kremlin. De data aceasta, nu totul provine din Rusia. Regimul din Belarus recurge și el la astfel de metode.

La 4 septembrie, un cont de Telegram a publicat un videoclip în care ministrul german de externe, Annalena Baerbock, i-ar fi mulțumit României pentru creșterea exporturilor de „grâne de cocaină” din Ucraina. RT a propagat rapid videoclipul, care a ajuns să aibă peste 166 000 de vizualizări. Și binecunoscutul propagandist Vladimir Soloviov l-a diseminat, aducând alte 250 000 de vizualizări.

Videoclipul original cu conferința de presă comună susținută de Baerbock și ministrul român de externe, Luminița Odobescu, publicat de Ministerul Afacerilor Externe din Germania, a fost editat de operatorii pro-Kremlin înainte de a-l republica. Cel mai probabil, Baerbock s-a exprimat greșit și a vrut să spună „grâne din Ucraina”, însă interpușii pro-Kremlin nu au lăsat să le scape această ocazie și au folosit materialul video pentru a propaga discursul lor recurent de dezinformare potrivit căruia Volodimir Zelenski ar fi dependent de cocaină. Nu este prima dată când Baerbock este vizată de Rusia.

Președintele Zelenski – un element central pe agenda dezinformatorilor pro-Kremlin

La 28 august, RT Arabic și două dintre site-urile sale oglindă au publicat un articol cu afirmații ale lui Douglas MacGregor, fost colonel în armata SUA, conform cărora Zelenski ar urma să fugă din Ucraina. Pentru a ascunde originea discursului de dezinformare, mai mulți interpuși au republicat articolul fără nicio trimitere la RT Arabic. Deși MacGregor este în mod public pro-rus, a fost citat ușor greșit în relatarea RT Arabic. Mai important, acest caz se încadrează în tiparul deja consacrat prin care interpușii pro-Kremlin amplifică conținut de la RT Arabic cu ascunderea sursei.

Iar acestea nu au fost toate dezinformările despre Zelenski. La 5 septembrie, o postare pe Telegram a prezentat o presupusă copertă a ziarului francez Franc-Tireur, în care acesta apărea într-o casă construită din cadavre ale soldaților ucraineni. A doua zi, alte zece canale de Telegram au distribuit imaginea, care a adunat cel puțin 279 000 de vizualizări. Imaginea s-a răspândit și pe mai multe canale ale platformei X (cunoscută anterior ca Twitter), dar și pe diverse pagini VKontakte și site-uri web de sine stătătoare. Așa cum probabil ați ghicit, coperta era falsă. Comitetul editorial al ziarului și o serie de verificatori independenți ai veridicității informațiilor au criticat prompt încercarea de uzurpare a identității.

Targeting Public Officials

Regimul din Belarus țintește Polonia

La 1 septembrie, un cont de Telegram a postat o captură de ecran care ar fi prezentat o postare pe platforma X a forțelor armate poloneze. Postarea pretindea că descrie un soldat decedat al cărui cadavru prezenta „urme de moarte violentă”. Alte canale favorabile regimului au redistribuit curând postarea de pe Telegram cu captura de ecran de pe X, generând peste 400 000 de vizualizări.

Postarea de pe Telegram sugera că soldatul fusese ucis și că armata poloneză a șters postarea inițială pentru a acoperi incidentul. Nu a apărut nicio informație cu privire la presupusul eveniment. Un aspect important, captura de ecran falsă a provenit de pe un canal de Telegram din Belarus, iar unitatea militară a cărei identitate a fost uzurpată este staționată în prezent la granița dintre Polonia și Belarus.

Incidentul se înscrie într-o tendință mai amplă a protagoniștilor care au legătură cu regimul din Belarus de a-și concentra eforturile de manipulare asupra Poloniei. La 6 septembrie, Radio Belarus a creat un canal de Telegram destinat publicului vorbitor de limba polonă, iar canalul său de YouTube în limba polonă publică postări zilnic de la sfârșitul lunii august. Radio Belarus este condus de Belteleradio, o entitate de stat sancționată de UE, cunoscută pentru diseminarea de dezinformări pro-Kremlin și favorabile regimului din Belarus.

Ecosistemul de dezinformare rusesc ia în colimator Polonia, dar și Ucraina. La 7 septembrie, un cont de Telegram a postat o presupusă captură de ecran de pe popularul site web polonez Gratka.pl, în care s-ar fi făcut apel la prinderea și deportarea cetățenilor ucraineni supuși mobilizării. Canalele pro-Kremlin de pe Telegram și alte platforme au propagat de îndată captura de ecran falsificată a unei postări pe care Gratka.pl nu a publicat-o niciodată, generând peste 117 000 de vizualizări.

Uzurparea identității nu este ceva nou. Primul raport SEAE referitor la amenințările de manipulare a informațiilor și de ingerințe din exterior, publicat în februarie 2023, evidenția uzurparea identității ca tehnică preferată a protagoniștilor pro-Kremlin. Grație acestui nou mod de monitorizare a peisajului amenințărilor – axat pe comportamentul manipulator, pe lângă discursurile de dezinformare – putem detecta și expune acum acest tip de comportament manipulator pe care Kremlinul și aliații săi îl folosesc cu regularitate pentru a-i viza pe europeni.

Incidentele de mai sus servesc și pentru a ne reaminti în permanență că nu ne putem încrede doar în ceea ce vedem. Atunci când avem cea mai mică urmă de îndoială, ar trebui să verificăm întotdeauna sursa informațiilor noastre.

Detalii

Data publicării
14 septembrie 2023