Direct la conținutul principal
Reprezentanța în România
Fișă informativă8 septembrie 2022

Propaganda pro-Kremlin rămâne fără gaz | via EUvsDISINFO

PROPAGANDA PRO-KREMLIN RĂMÂNE FĂRĂ GAZ

Săptămâna aceasta, Kremlinul și-a dat, în sfârșit, cărțile pe față când purtătorul de cuvânt Dmitri Peskov a recunoscut(opens in a new tab) ceea ce era evident. Și anume că livrările de gaz rusesc către UE au fost și vor rămâne suspendate nu din cauza presupuselor lucrări de mentenanță la gazoductul Nord Stream 1, ci pentru că gazul este un instrument de șantaj politic în setul de instrumente de influență al Kremlinului.

Acum, dacă sunteți derutați în legătură cu poziția Rusiei față de sancțiunile UE – nu vă faceți griji, nu e din vina dvs., ci a lor. În timp ce o parte a ecosistemului lor de dezinformare continuă să trâmbițeze zi de zi că sancțiunile UE nu au niciun efect asupra Rusiei și că, în schimb, afectează UE, alte părți ale Kremlinului continuă să facă tot ce le stă în putință pentru a determina UE să renunțe la sancțiuni.

Acestea fiind spuse, energia este un cadou care continuă să fie oferit propagandiștilor Kremlinului. De ceva timp, ei înfățișează(opens in a new tab) o viziune apocaliptică asupra iernii care va urma în Europa, anticipând un deficit(opens in a new tab) de energie și proteste în masă(opens in a new tab). Ba, mai mult, afirmă chiar că Rusia ar trebui să pregătească „pachete turistice” pentru europenii care vor veni să „supraviețuiască” iernii în „Rusia confortabilă” și că fără gazul rusesc, Germania se va transforma(opens in a new tab) într-un stat agrar. Pe scurt, ei susțin că Europa nu are altă opțiune decât să trădeze Ucraina, deoarece se presupune că nu avem alternative(opens in a new tab) la gazul rusesc. Acest lucru este pur și simplu fals: deși UE trebuie să își ajusteze portofoliul energetic, ceea ce va necesita un efort considerabil, cu cât se va elibera mai rapid de dependența de energia din Rusia, cu atât va fi mai bine pe termen lung. 

Continuând pe această temă, un videoclip destul de bizar(opens in a new tab), care înfățișează UE suferind o iarnă aspră din cauza presupusei lipse de energie rusească, a fost încărcat pe Telegram în 3 septembrie. Videoclipul a devenit rapid viral și s-a răspândit și pe alte platforme, precum VKontakte, Twitter și YouTube. Mesajele care includ videoclipul au adunat peste 2,4 milioane de vizualizări doar pe Telegram. Videoclipul a fost amplificat de o serie de surse – de exemplu, Tsargrad TV(opens in a new tab) – care au legături cu ecosistemul de dezinformare al Kremlinului.

Dacă videoclipul este o încercare a cuiva de a-i face pe cetățenii UE să nu doarmă din cauza grijilor legate de iarna care urmează, este o încercare cam slabă. În primul rând, muzica folosită în videoclip este pusă pe versuri(opens in a new tab) scrise de Iuri Vizbor(opens in a new tab), un bard și poet renumit, născut dintr-un tată lituanian care a murit în epurările lui Stalin și o mamă ucraineană. În al doilea rând, videoclipul, în care apar turbine eoliene și panouri solare, ar putea trece aproape drept o reclamă pentru energia regenerabilă. În cele din urmă, o parte din imaginile prezentate în videoclip ca fiind Europa înghețată sunt filmate, de fapt, în orașul rus Krasnoiarsk.

Sancțiunile nu funcționează, dar vom încerca totuși să scăpăm de ele

Energia nu este singurul sector în care sancțiunile afectează Rusia. Sancțiunile UE împotriva a cinci instituții prolifice de dezinformare pro-Kremlin, care au contribuit la susținerea eforturilor de război ale Rusiei, îi fac pe dezinformatorii Kremlinului să muncească ore suplimentare pentru a încerca să ajungă măcar la o fărâmă din publicul lor anterior de aici, din UE.

Să recapitulăm. La 2 martie 2022, la numai o săptămână după ce Rusia a lansat războiul său neprovocat de agresiune împotriva Ucrainei, UE a suspendat difuzarea(opens in a new tab) RT și Sputnik – două foarte prolifice organizații mediatice dezinformatoare pro-Kremlin. Decizia de a contracara autointitulatele arme informaționale ale Kremlinului a fost oportună, salutată pe scară largă în întreaga UE și întemeiată juridic, potrivit hotărârii(opens in a new tab) Curții Europene de Justiție. La începutul lunii iunie, UE a suspendat(opens in a new tab) difuzarea a încă trei canale rusești controlate de stat.

Deși Kremlinul continuă să respingă sancțiunile UE ca fiind ineficiente, agențiile sale de dezinformare continuă să caute modalități de a le evita. În Italia, de exemplu, un canal Telegram(opens in a new tab) aparținând ediției italiene a Sputnik postează zilnic conținut pe platforma de comunicare socială Sfero. În mod curios, Sfero este o „platformă alternativă de comunicare socială” care pretinde(opens in a new tab) că nu cenzurează deloc conținutul. Aceasta oferă un plan de publicitate, care garantează 30.000 de vizualizări per postare la un tarif de 90 EUR. Potrivit unor verificatori italieni independenți ai veridicității informațiilor(opens in a new tab), platforma pare să ofere vizibilitate canalelor cunoscute pentru răspândirea de informații false și dezinformări, în principal legate de COVID-19 și de teorii ale conspirației. Și, deși numele și platforma de livrare s-au schimbat(opens in a new tab)conținutul promovat(opens in a new tab) pe noile canale are aceeași sursă.

Și în Germania s-au constatat recent încercări de evitare a sancțiunilor. Unele(opens in a new tab) canale Telegram distribuie linkuri care redirecționează utilizatorii către domenii-oglindă RT, altele(opens in a new tab) sunt folosite drept canale intermediare pentru a solicita accesul la grupuri private Telegram, iar altele(opens in a new tab) agregă serviciile oferite de alte canale Telegram pro-Kremlin.

Un alt exemplu al încercărilor Kremlinului de a se sustrage măsurilor restrictive ale UE este prezentarea sub altă marcă a conținutului canalelor de dezinformare sancționate. De exemplu, un canal YouTube în limba spaniolă, „Sepa Más”, pur și simplu postează videoclipuri(opens in a new tab) produse de ediția spaniolă a RT. Doar că a înlocuit sigla RT cu un banner Sepa Más. O altă secțiune(opens in a new tab) a canalului conține linkuri de redirecționare către articole publicate pe esrt.press(opens in a new tab), unul dintre domeniile-oglindă utilizate de ediția spaniolă a RT.

EUvsDisinfo și alții(opens in a new tab) detectează și demască încercări similare de luni întregi. Încercările dezinformatorilor pro-Kremlin de a ocoli sancțiunile UE și a-și transmite mesajele reprezintă o dovadă în sine – fie ea chiar și anecdotică – a faptului că restricționarea accesului la propaganda pro-Kremlin îi lovește acolo unde îi doare și le împiedică efortul de război.

Chiar dacă nu au spus-o, să pretindem că au spus-o

Dezinformatorii pro-Kremlin au fost foarte ocupați în ultima săptămână. Eforturile lor au culminat cu vizarea Înaltului Reprezentant al UE (ÎR/VP), Josep Borrell. Lavrov și chiar și Putin(opens in a new tab) sunt în căutare de ținte(opens in a new tab), răstălmăcind, denaturând și inventând cuvinte care sugerează că ÎR/VP a numit Rusia un regim fascist.

În primul rând, ÎR/VP Borrell nu a calificat Rusia și regimul său drept fascist. În cursul unui schimb interparlamentar, atunci când a reacționat la întrebări, acesta a făcut referire la o observație făcută de un vorbitor anterior. În al doilea rând, viața, declarațiile și parcursul general al ÎR/VP arată foarte clar de partea cui se află – s-a opus întotdeauna regimului lui Franco, a participat la lupta antifranchistă și a apărat democrația și drepturile omului. Orice afirmație care sugerează contrariul este o pură iluzie și demonstrează lipsa de cunoaștere a faptelor care sunt accesibile pe scară largă. Scoaterea cuvintelor din context și răstălmăcirea lor pentru a se potrivi nevoilor proprii este o tactică prin excelență pe care dezinformatorii pro-Kremlin o folosesc de secole. Așadar, nimic nou în această privință.

Detalii

Data publicării
8 septembrie 2022